Organická architektura a utváření prostředí pro výchovu ve waldorfských školách a školkách

21-4-2015

od 16.30 do 18.30

v dětském klubu Jazierko v Senci

Přednášející: akad. arch. Oldřich Hozman

cid:image001.jpg@01D03E58.0EB23AB0

Letáček s podrobným programem je ke stažení zde (pdf 181 kB):

Pořádaly: Waldorfská škola v Bratislavě, Vihorlatská 10 a dětský klub Jazierko, Oravská 22, Senec.

Organická architektura a utváření prostředí pro výchovu ve waldorfských školách a školkách

20-4-2015

od 18 do 20h

Waldorfská škola v Bratislavě

Přednášející: akad. arch. Oldřich Hozman

cid:image001.jpg@01D03E58.0EB23AB0

Letáček s podrobným programem je ke stažení zde (pdf 181 kB):

Pořádaly: Waldorfská škola v Bratislavě, Vihorlatská 10 a dětský klub Jazierko, Oravská 22, Senec.

Éterné utváření krajiny

17-4-2015

19-4-2015

v Českých Kopistech u Terezína

lektor: Jörg Hermann Schröder

Použití "preparátů" z přednášek zemědělského kurz Rudolfa Steinera a další možnosti v biodynamickém zemědělství.

Překlad do slovenštiny zajištěn.

Letáček s kompletními informacemi je ke stažení zde (85,8 Kb).

Rudolf steiner, život a dílo. impulz pro architekturu

11-4-2015

v Praze

přednáška k 90 výročí od úmrtí Rudolfa Steinera

Přednášející: akad. arch. Oldřich Hozman

Od 10 do 12 hodin.

Místo konání: Anthroposofická společnost v České republice, Hošťálkova 392/1d, 169 00 Praha 6 – Břevnov

Letáček je ke stažení zde (763 kB)

Organická architektura pro výchovu a vzdělávání

8-4-2015

Vila Flora, Vlašimská 13, Praha 10

8. dubna 2015 ve Vile Flora, Vlašimská 13, Praha 10, od 19 h.

Přednášející: akad. arch. Oldřich Hozman

V přednášce se objeví témata:
Souvislost vývoje lidského vědomí a architektury.
Pravda, krása a dobro v architektuře. Pojetí architektury ve vztahu k metodice výuky ve waldorfských školách.
Ukázky sociálního umění vytvářeného skupinovou prací.
Živé formy a tvary pro zdravý vývoj člověka.
Principy iniciativy při vzniku nových projektů.
Ukázky staveb škol z Ruské rodové školy, Solviku a dalších.

Pořádá: Institut pro podporu inovativního vzdělávání, Pavel Kraemer –  

Letáček je ke stažení zde (pdf 498 kB):

Oživená krajina a vývoj lidského vědomí, vliv prostředí na zdravý vývoj dítěte, organická architektura

25-3-2015

od 17 do 20 hodin

Centrum ekologických aktivit Sluňákov v Horce nad Moravou u Olomouce

doprovodný program výstavy Aenigma v Olomouci

Přednášející: akad. arch. Oldřich Hozman

Z obsahu přednášky: Cesta k organickému utváření prostředí. Jaký je historický vztah člověka ke krajině? Jak souvisí vývoj architektury a dějinný vývoj lidského myšlení? Vztah forem odpovídajícím vědomí člověka v historii lidstva. Charakter staveb pro zdravý vývoj současného člověka. Působení architektury na vývoj dítěte v dětském věku. Pravda, krása a dobro v architektuře. Organické a celostní pojetí architektury.

Přednáška se konná vrámci festivalu „Ekologické Dny Olomouc 2015“ a je doprovodným programem výstavy AENIGMA / ANTHROPOSOFICKÉ UMĚNÍ (19. 3. – 2. 8. 2015 Muzeum umění Olomouc / Trojlodí). Přednáška tématicky navazuje na potřeby vznikající „Lesní školky Sluněnka“ vlokalitě Olomouc – Slavonín, (nezisková organizace „Setkání – já a ty, z.s., Dolní Novosadská 81, 779 00 Olomouc).

Pořadatel přednášky je: Sluňákov – centrum ekologických aktivit města Olomouce, Skrbeňská 669/70, 783 35 Horka nad Moravou, www.slunakov.cz

Letáček je ke stažení zde (jpg 3,8 MB)

Pozvánka a doprovodný program výstavy Aenigma (pdf 2,52 MB)

Organická architektura a utváření prostředí waldorfských škol

24-3-2015

od 16 do 18 h

Ostrava

Přednášející je: akad. architekt Oldřich Hozman

V přednášce se objeví témata: souvislost vývoje lidského vědomí a architektury. Pravda, krása a dobro v architektuře. Architektura a pedagogika ve waldorfských školách. Ukázky sociálního umění vytvářeného skupinovou prací. Živé formy a tvary pro zdravý vývoj člověka.  Principy a zásady chování iniciativy při vzniku nových projektů.

Pořádá: Waldorfská  základní  a  mateřská  škola  Ostrava,  Na  Mlýnici 36, 70200  Ostrava

Letáček (pdf 179 kB) je ke stažení zde.

Přednášky o celostním pojetí architektury v Městské knihovně v Praze

9-3-2015

23-3-2015

Cyklus přednášek akad. arch. Oldřicha Hozmana ARCHITEKTURA A VÝVOJ LIDSKÉHO VĚDOMÍ rozšiřující pohled na ekologii staveb. Přednášky byly doplněny příklady realizovaných staveb a interiérů.


9.3. 2015 – CESTA K ORGANICKÉMU UTVÁŘENÍ PROSTŘEDÍ

Historický vývoj sakrální architektury a dějinný vývoj lidského myšlení. Pojetí tvarů odpovídajícím vědomí člověka v historii lidstva. Charakter staveb pro zdravý vývoj současného člověka. Představeny budou domy z přírodních stavebních materiálů.


23.3. 2015CESTA K ŽIVÉMU UTVÁŘENÍ LIDSKÉHO PROSTŘEDÍ

Participativní projektovaní, význam účasti zadavatele na tvorbě koncepce i umělecké části staveb. Životní síly a zdravý rozvoj Já člověka dnešní doby. Základní principy Feng Shui v architektuře. Představeny budou projekty a díla vznikla ze společné umělecké práce ve skupinách. Ukázány budou ekologické stavební materiály a postupy.

Letáček Městské knihovny je ke stažení zde (pdf 601 kB).

Přednášky se konaly vždy v pondělí od 18 do 19.30 hod v klubovně Městské knihovny v Praze, Mariánské nám. 1, Praha 1. Vstupné 50 Kč. Informace: 257 532 908, 257 532 013, pokladna: 222 113 425, 222 113 377, rezervace: www.mlp.cz

Posvátná geometrie a zlatý řez

Článek pro časopis Domov 3/2015, autor Vít Straňák

Zastánci posvátné geometrie zdůrazňují, že v každé životní formě lze nalézt jednoduché geometrické vztahy, které jen dokazují geometrickou povahu vesmíru. Jednoduchými příklady z přírody jsou včelí plástve (ač stavěné z kroužků, mají ve výsledku tvar pravidelných šestistěnů), důmyslné schránky mořských hlavonožců loděnek (tvoří logaritmické spirály), ale také obdivuhodná stavba sněhových vloček, které mají formu fraktálu. Fraktály jsou na první pohled nejsložitější geometrické objekty, které současná ma tematika zkoumá, mají však často přek va pivě jednoduchou matematickou strukturu. To vše může být – a také je – mohutným inspirativním impulzem pro architekturu.

Utváření architektury waldorfských škol (1. část)

Článek pro časopis Člověk a výchova 3/2015, autor Oldřich Hozman Jeden ze základních kamenů výchovy ve waldorfských školách je, aby si žák prožil správné zařazení člověka jako bytosti mezi kvality ducha a země. Jedním z nástrojů prohloubení prožitků je umělecké vyučování a umělecky utvářené stavby a jejich okolí. Jak těmto prožitkům pomáhat při utváření prostředí školy bude obsahem této první části. V úvodu si řekneme, jaké lidské úkony mají souvislost s působením síly záměru stavby. Dále se budu věnovat konkrétním viditelným vlastnostem architektury škol vyjadřujícím vztah k duchu. V další části článku potom popíši, jak v architektuře zažíváme to, co vnímáme jako lidské (na rozdíl od rostlinného nebo zvířecího světa). V závěru bude pojednání o zažívání a působení hmotných zemských kvalit v architektuře škol.